فراز و فرودهای اکران آنلاین

فراز و فرودهای اکران آنلاین

سینماگران و عوامل آن معتقدند اکران آنلاین فیلم‌‌های سینمایی مسیر جدیدی را به روی سینمای ایران گشوده است و باید این اقدام مثبت ادامه داشته باشد، به شرط آنکه راهکارهایی برای جلوگیری از قاچاق و ایجاد تنوع بیشتر در فیلم‌‌ها و خارج شدن انحصار وی‌‌اودی ها برای بهتر شدن این شرایط در نظر گرفته شود. یکی از قوانینی که در طرح سینمای آنلاین برای نمایش فیلم‌ها در نظر گرفته شده؛ نمایش سی روزۀ آن‌ها بر بستر آنلاین توسط سرویس‌های وی‌اودی است. “خروج” و “طلا”- دو فیلم سینمایی که فیلم‌های اول و دوم اکران آنلاین بوده‌اند- حالا با پشت سر گذاشتن سی روز از نمایش و فروش بیش از 281 هزار و 560 بلیط در مجموع دو فیلم و دو پلتفرم، به شبکۀ نمایش خانگی وارد می‌شوند.

  همچنین این دو فیلم روی‌‌هم‌‌رفته بیش از چهارمیلیارد و دویست‌‌میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشته‌‌اند که با وجود تعطیلی سینماها، به رونق این صنعت و برگشت آنی سرمایۀ سینماگران منجرب شده است. فروش و اکران آنلاین سه برابر اکران گیشۀ سینما محسوب می‌‌شود و برخی کارها که نمی‌‌توانند به اکران سینمایی برسند، می‌‌توانند در این پروسه قرار بگیرند و به فروش بالایی برسند. از طرفی با توجه به معیارهای تعیین تعداد تماشاگر در شبکۀ نمایش خانگی و درنظر گرفتن 2.5 تماشاگر به ازای هر بلیط، در مجموع برآورد می‌شود که بیش از هفتصد هزار تماشاگر این دو اثر را به کمک طرح اکران آنلاین تماشا کرده باشند.

  با این حال افزایش تعداد تماشاگران این دو فیلم و تمام فیلم‌هایی که در طرح اکران آنلاین حضور دارند پس از پایان دورۀ سی روزۀ نمایش ادامه خواهد داشت، چرا که پس از پایان اکران آنلاین، فیلم‌ها با طی روندهای اجرایی به بخش شبکۀ نمایش خانگی نماوا و فیلیمو نیز اضافه خواهند شد. به این ترتیب پس از تماشاگرانی که با خرید بلیط آنلاین این فیلم‌ها را تماشا کردند، سایر کاربران سرویس‌های وی‌اودی نیز می‌توانند با گذشت چند روز دسترسی درون پلتفرمی به این دو محتوا را داشته باشند.

گران شدن بلیط اکران آنلاین

  مشخص شد که به طور کل قیمت بلیت اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی افزایش داشته است، پس از فیلم سینمایی “خروج” که پیشتر با قیمت 12 هزار تومان نمایش داده می‌شد، اینک “طلا” با قیمت 15هزار تومان در دسترس است و به نظر می‌رسد این گرانی هیچ ارتباطی به تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلم ندارد. قیمت بلیت نمایش اکران فیلم‌های سینمایی در اکران آنلاین در همۀ سایت‌ها و رسانه‌های مجازی 15 هزار تومان شده است، هنوز مشخص نیست که دلیل بالا رفتن قیمت بلیت اکران آنلاین چیست و این تغییر توسط کدام نهاد یا سازمان صورت گرفته است.

  برای رقابتی شدن فضای اکران آنلاین و اکران آنلاین در دیگر وی‌‌اودی ها باید به تمام آن‌‌ها این امکان را داد تا بتوانند اکران آنلاین داشته باشند. در حال حاضر اکران آنلاین به دو وی‌‌او‌‌دی منحصر شده است. گسترش فضای پخش باعث می‌‌شود که شرکت‌‌های دیگر نیز علاقه‌‌مند به سرمایه‌‌گذاری در وی‌‌اودی‌‌ها شوند.

  اکران آنلاین در شرایط بحران کرونایی و تعطیلی سینماها با فیلم “خروج” به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌‌کیا آغاز شد و عملکرد خوبی نیز داشت که با رقم حدودی 4 میلیارد فروش همراه بود که معادل 12 تا 13 میلیارد گیشه است و تهیه‌‌کنندۀ این فیلم، این رقم را برای اولین فیلمی که وارد اکران آنلاین شده است خوش‌‌بینانه می‌‌خواند. به گزارش خبرگزاری فارس مرتضی شایسته، تهیه‌کنندۀ فیلم «طلا» نیز با اشاره به اینکه 2 میلیارد تومان در وی‌‌اودی‌‌ها فروخته است، می‌‌گوید: “اکران آنلاین برای سینمای ایران اتفاق مبارکی‌‌ست و خاصیتی که دارد این است که تمام کشور می‌‌توانند فیلم‌‌ها را [همزمان] بینند. اما سینما به دلیل محدودیت سالن‌‌ها [در شهرها و شهرستان‌‌های مختلف] چنین قدرتی ندارد… اکران آنلاین اما گرفتاریی هم دارد؛ اینکه ما عضو کپی‌رایت نیستیم و سایت‌های متفرقه‌‌ای داریم که سوءاستفاده می‌‌کنند و فیلم را قاچاق می‌کنند. قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید به این تخلفات رسیدگی کنند و این سایت‌ها را ببندند. فیلم قرار است به صورت آنلاین پخش شود تا درآمدی برای صاحب فیلم حاصل شود، اگر نه دو- سه روز نمایش می‌دهند و بعد فیلم از کانال‌های متفرقه پخش می‌شود که حاصلی ندارد.”

پخش اولین مستند در اکران آنلاین اینترنتی

  مستند “جایی برای فرشته‌ها نیست” اولین مستندی بود که دراکران آنلاین قرار گرفت. این مستند که مستند برگزیدۀ جشنواره فیلم فجر 1398 و آخرین ساختۀ سام کلانتری و تهیه‌کنندگی مشترک محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمدمیراب است، روز چهارشنبه 11 تیرماه از ساعت هشت شب در وی‌‌اودی‌‌ها به اکران اینترنتی درآمد. در معرفی این فیلم که پرجایزه‌ترین مستند سال 1398 است و علاوه بر جشنواره فیلم فجر در جشنواره فیلم حقیقت و جشنواره‌های بین‌المللی هم جایزه برده، آمده است؛ “دربارۀ تیم ملی هاکی دختران ایران و ماجراهایی است که در زندگی‌‌شان دارند. این فیلم روایت امیدها، ترس‌‌ها و آرزوهای این دختران است و ماجرای رفتنشان به مسابقات آسیایی را نیز نشان می‌دهد. می‌توان گفت با درامی دربارۀ این تیم و اتفاقات دختران آن مواجه‌‌ایم.”

قاچاق فیلم‌‌ها به معضل اساسی اکران آنلاین تبدیل شده است

 اکران آنلاین در آغاز راه است و برای طی کردن مسیر خود باید ایرادات و مشکلات این مسیر را حل کند که یکی از این مشکلات، قاچاق فیلم‌‌ها همزمان با اکران آنلاین است که ضربه‌‌ای جدی به فیلم‌‌ها وارد می‌‌کند و بعد از آن، شبکه‌‌های ماهواره‌‌ای که فیلم‌‌های قاچاق از آن‌‌ها پخش می‌‌شود. با قاچاق فیلم، تهیه‌‌کنندگان متضرر می‌‌شوند و علاقه‌‌ای به اکران آنلاین پیدا نمی‌‌کنند. راه حل، استفاده از سیستم‌‌های امنیتی قوی‌‌تر برای وی‌‌اودی‌‌ها است و دیگر، پیگیری وزارت ارشاد با قاچاق فیلم‌‌ها و برخورد قضایی با این معضل.

کنسرت آنلاین برای اولین بار در کشور

  نوروز امسال همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی کنسرت‌های موسیقی، سالن برج میلاد تهران میزبان پانزده شب کنسرت‌های آنلاین بود. کنسرت‌هایی که قبلاً هم در ایران برگزار شده بود اما این برای اولین‌بار بود که به شکل متمرکز و در پانزده شب متوالی روی صحنه می‌رفت. کنسرت‌های آنلاین نوروز 99 در قالب جشنواره “نوروزخانه” و با حمایت و مشارکت شهرداری تهران و توسط مؤسسه فرهنگی هنری “جام سبز” برگزار شد. پخش زندۀ این کنسرت‌ها هم هر شب از طریق تلویزیون اینترنتی “تیوا” به صورت رایگان پخش می‌شد. نکتۀ حائز اهمیت کنسرت‌های آنلاین نوروز امسال، پخش آن از چهل‌‌وشش پلتفرم اینترنتی مختلف به غیر از شبکۀ تیوا بود. همین مسئله باعث شد تا این کنسرت‌ها بازخورد زیادی میان مخاطبان داشته باشد. پیش از این کنسرت‌ها  در روز هفدهم اسفند، روزبه نعمت‌الهی کنسرت آنلاینی را در همان سالن برج میلاد روی صحنه برد که بعداً بحث‌برانگیز شد، چرا که در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شهرداری ایدۀ او در برگزاری کنسرت‌های آنلاین را سرقت کرده است. اما در عین حال حاشیه‌های گوناگونی هم دامن‌گیر جشنواره کنسرت‌های نوروزخانه شد. یکی از مشکلات، شفاف نبودن دستمزد خوانندگان است که برخی گزارش‌‌ها تا مبلغ 50 میلیون تومان برای یک کنسرت خبر دادند. همچنین میزان بازدیدهای کنسرت‌های آنلاین هم محل بحث بود؛ چرا که این اعداد با برخی آمارهای مربوط به کنسرت‌های آنلاین هنرمندان بین‌المللی مانند آندره‌‌ بلوچی در همین روزهای کرونا مقایسه شد، از سوی دیگر در طول ماه مبارک رمضان هم چند کنسرت آنلاین برگزار شد و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر چند اجرای دیگر از همین دست طی روزهای آینده شنیده می‌شود. اواخر فروردین کنسرت آندره بوچلی خوانندۀ شهیر ایتالیایی آنلاین پخش شد و 2 میلیون‌‌وششصدهزار نفر آنلاین این کار را مشاهده کردند. برخی کنسرت‌‌های داخلی اما با کندی سرعت اینترنت روبرو شد و برخی مخاطبان نتواستند این کنسرت‌‌های آنلاین را ببینند که در نتیجه اپراتور مورد نظر قول برگرداندن پول مخاطبان را داد.

  از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران و ممنوعیت فعالیت‌های اجتماعی از جمله برگزاری کنسرت‌ها، خوانندگان موسیقی به سمت کنسرت‌های آنلاین روی آوردند و به‌نوعی مخاطبان خود را تنها نگذاشتند. کنسرت‌هایی که ابتدا با اجرای خوانندگان در محیط‌هایی غیر از سالن‌های کنسرت برگزار شد ولی به‌ مرور زمان و با استقبال‌هایی که صورت گرفت، این کنسرت‌ها در قالب ویژه‌برنامۀ “نوروزخانه” در ایام عید از برج میلاد دنبال شد و مخاطبان برای چند شب توانستند کنسرت خوانندگان محبوب خود از جمله حسام‌الدین سراج، وحید تاج، رضا صادقی، حامد همایون، امید حاجیلی، مهدی یغمایی، رضا یزدانی، اشوان و حمید حامی را به شیوۀ جدیدی تماشا کنند.

تا 750 هزار کاربر کنسرت آنلاین همایون شجریان را دیدند

  همزمان با عید سعید فطر، همایون شجریان خوانندۀ موسیقی سنتی ایران و موسیقی تلفیقی با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس در قالب کنسرت آنلاین “نسیم وصل” در تالار وحدت روی صحنه رفتند که از برنامۀ لنز برای کاربران ایرانسل رایگان پخش شد. قبل از پخش کنسرت از برنامۀ لنز، تیزری پخش شد که تمرین‌های ارکستر را نشان می‌داد، در ادامه همایون شجریان نکاتی را دربارۀ اهمیت کنسرت آنلاین و لزوم حفظ رابطه با مخاطبان خود از طریق کنسرت آنلاین و این گونه فعالیت‌ها بیان کرد و در پایان این تیزر، کنسرت به مدافعان سلامت کشور در روزهای شیوع ویروس کرونا تقدیم شد.

  در طول اجرا اکثر نوازندگان با پوشش ماسک جلوی دوربین‌ها ظاهر شدند که این مسئله شاید وجه آموزندۀ این کنسرت بود. آهنگسازی و تنظیم قطعاتی که اجرا شد به غیر از تصنیف “مرغ سحر” از دو آهنگساز مطرح کشور یعنی محمدجواد ضربیان و سینا جهان‌‌آبادی بود. در نهایت این‌کنسرت با نزدیک ۷۵۰ هزار بیننده، زنده به پایان رسید.

جُنگ فردا، احسان رشیدی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید از این تگ های HTML و ویژگی ها استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>